Prisad destinationsutveckling i Storåbränna
När Berne och Annica Brenje 2007 utvecklade en helt ny destination i Storåbränna, fick de dra egna vägar och ström innan första spadtaget. Här erbjuder de nu boende, restaurang och aktiviteter för återkommande turister – och har prisats som Årets företagare.
Namn: Berne Brenje
Företag: Big River Camp
Ort: Storåbränna,
Krokoms kommun
Gör: Hållbar turism och
destinationsutveckling
Antal anställda: 5-9
beroende på säsong
Företagsstöd: Stöd till
större investeringar
Som uppvuxen i Storåbränna, mellan Hotagen och Strömsund, fostrades Berne Brenje i familjens matbutik och skoteraffär. Han såg tidigt ortens potential, trots en ringa population om cirka 60 invånare.
– Det är fem stora skoterleder som korsas här i byn, komplett med bränslemack sedan urtidens begynnelse. I skoterbutiken och i verkstan frågade hur många som helst om det inte fanns någonstans att bo.
Efter jobb på annan ort och familjebildning, tog Berne fasta på sitt kontaktnät i skoterkretsar och de ständiga frågorna om övernattningsmöjligheter. Han började driva kommunens camping och tog parallellt visionen vidare med stugor och hotell i egen regi.
– Det fanns ingenting här. Vi har gjort allt från scratch: avverkat och dragit egna vägar för att ens få hit byggmaterial, säger Berne, som personifierar en företagsamhet som ofta återfinns i glesbygd, där många behöver skapa egna förutsättningar för utveckling.
– Här finns det ingen som går och drar benen efter sig.
Hellre nischade än stora
2018 prisades Big River Camp som Årets företagare i Krokoms kommun och i Jämtlands län, och Berne och Annica Brenje nominerades till Årets företagare i Sverige 2019. Men populariteten har inte resulterat i någon okontrollerad turistboom. Tvärtom – företaget har värnat om att växa i lagom takt.
– Jag har varit väldigt försiktig att överexploatera Storåbränna. Den kundkrets som kommer hit idag är mest uppbyggd via mun till mun – i början hade vi varken hemsida eller sociala medier, säger Berne.
Den grundläggande idén har handlat om att premiera en mindre krets av återkommande gäster före en större, explosionsartad besöksnäring. Särskilt som man har naturreservat, privata markägare och närliggande samebyar att förhålla sig till.
– Vi har medvetet vuxit långsamt, i samma takt som vi har byggt, och det har varit hållbart länge nu. Det skulle gå att göra sådana här grejer hur stora som helst, men man måste se vilka man har omkring sig. Vi måste sköta det på ett hållbart sätt – annars har ingen något att leva på här uppe, säger han.
Ger ringar på vattnet för hela orten
Idag erbjuder Big River Camp boende, mat, event, konferenser, jaktresor, bröllop och friluftsaktiviteter året runt. Det de själva inte kan bistå med anlitar de lokala guider för.
– Den typen av turister som vi lockar hit är inte bara gasglada 20-åringar på skoter, utan gäster som uppskattar närområdet och det vi har här: hundspann, bushcraft, lokala fiske-, vildmarks- och freerideguider. Alla häromkring gynnas av det här, säger Berne.
Turistströmningen gagnar lokala matbutiker och bensinstationer längs vägen. Och många passar även på att besöka gårdsbutiker, lokala hantverk och slakterier. För gäster som kommer via tåg eller flyg till Östersund gynnas hyrbilsföretag och lokala taxibolag.
Den lokala prägeln har även varit viktig i utvecklingen av Big River Camps restaurang – som nu utgör hjärtat i verksamheten och lockar vissa gäster 20 mil för ett besök. Sedan 2011 har man jobbat med temat ”från skogen till bordet” och använt sig av lokala råvaror.
– Vi har haft det tänket redan från början, innan det blev trendigt. Inget känns roligare än att kunna fara till grannen och handla från deras lilla slakteri!
Står på flera ben
Den hållbara utvecklingstakten har ställt krav på fler inkomstkällor än att enbart maximera antalet gäster och riskera överexploatering av omgivande natur. En pusselbit är bygget av en testanläggning i samarbete med ett stort skotervarumärke för deras produktutveckling av eldrivna fordon. En annan pusselbit har varit företagsstödet från Region Jämtland Härjedalen.
– Många skulle inte kunna göra rätt sorts investering utan den här typen av hjälp, säger Berne Brenje och fortsätter:
– Det smarta är att företagsstödet återbetalas igen via skatt och arbetsgivaravgifter. Stödet räcker länge eftersom man kan få tillbaka moms och återinvestera igen. Blir man duktig på att pussla med toppar och leverantörer så kan man få ihop ett bra kassaflöde.
Paret Brenje har investerat i utbyggnad men också i kostnader för rekrytering till Big River Camp. För att anställa någon utifrån – utan pendlingsavstånd till större ort – måste de även hjälpa till med bostad, utan att ta upp för många sovplatser från turisterna.
– Det är inte bara att öppna portarna på landsbygden och dra i gång på full gas. Man ska köpa och finansiera mycket för en så enkel sak som att få tag i en anställd, säger Berne.
Utvecklar för framtiden
En av de nyare satsningar man gjort är att köpa mark för att bland annat bygga en solcellspark. Idag har man installerat 800 paneler som på sikt ska göra företaget självförsörjande med el året runt. Den sista biten i pusslet är att kunna lagra elen effektivt.
Dessutom har de byggt om husvagnsparkeringen och gjort laddstationer för elbilar i en ansats att öppna dörrarna för ”grön turism” – extra viktigt för en ort som är beroende av biltrafiken, med snålt om kollektivtrafik eller tågförbindelser.
– Vi är sista knytpunkten, med 10 mil till nästa by norrut. Ska det gå att åka hit hållbart med elfordon så måste vi ha en laddstation här, säger Berne.