- Startsida
- Jobb & utbildning
- Välkommen som ny kollega
- Din arbetsmiljö, lön och pension
Din arbetsmiljö, lön och pension
Du som en av regionens medarbetare är ett av våra viktigaste verktyg och för att du och alla dina kollegor ska trivas och må bra på jobbet jobbar vi strukturerat med både förebyggande arbetsmiljö, löneöversyner och ledar- och medarbetarskap – bland mycket annat!
Dina förmåner som anställd hos oss
Om du inte redan kollat in vår sida om förmåner tycker vi att du ska göra det. Där finns mer information om vad du som medarbetare kan förvänta dig av oss i syfte att via uppskattning för din värdefulla insats av att du väljer att jobba hos just oss!
Friskvård, Benify och får personalförening
Vi har ett friskvårdsprogram och förmånsportalen Benify. I Benify kan du som medarbetare både hantera din friskvård och du får tillgång till en mängd personalrabatter! Vi har också en personalförening dit du som medarbetare med automatik ansluts. Via personalföreningen kan du ta del av en hel del olika sociala aktiviteter (och själv komma med förslag till fler), dessa är ibland gratis och ibland till självkostnadspris. Mer info om dessa finns också via sidan om förmåner.
Insidan – vårt intranät
När du påbörjar din anställning får du tillgång till vårt Intranät - Insidan. Där kan du läsa vidare och fördjupa dig i vad som gäller när du är anställd hos oss, exempelvis om olika typer av ledigheter, ersättningar, vad som händer om du blir sjuk, skadar dig eller vill vara föräldraledig, mer om vårt arbetsmiljöarbete, om skyldigheter i arbetet och om olika kompetensutvecklingsmöjligheter som finns. Med mera!
Din arbetsmiljö
Arbetsmiljön är viktig och vi jobbar för att både vara proaktiva men också för att finnas där när något händer. Vi har dels egen kompetens hos HR som är duktiga på arbetsmiljö, hälsa och rehabilitering, dels möjlighet till hjälp via vår företagshälsovård. Du är också alltid försäkrad mot skada, olycksfall och dödsfall när du arbetar hos oss. Vi har också en organisation av skyddsombud och samverkansforum för medstämmandefrågor och arbetsmiljö.
Arbetsmiljöarbetet inom Region Jämtland Härjedalen ska bidra till en hälsofrämjande arbetsmiljö. Arbetsplatsträffar (APT) genomförs på varje arbetsplats en gång i månaden, och är det forum där du i första hand har möjlighet att direkt påverka och få information om arbetet på din egen arbetsplats. Där vill vi att du deltar aktivt och tillsammans med dina arbetskamrater tar ansvar för arbetsmiljö och arbetsklimat samt medverkar i förändringsarbetet på arbetsplatsen.
Arbetsmiljöenkät görs två gånger per år (februari och oktober) via e-postutskick. Enkäten besvaras anonymt. Efter genomförd enkät sammanställs och analyseras resultatet och vid behov upprättas handlingsplaner för vad din arbetsplats behöver jobba vidare med.
Vår arbetsmiljö är tobaksfri och förstås också fri från alkohol och droger.
Lön och pension
Lön och övriga avlöningsförmåner betalas ut den 27:e varje månad. Månadslön betalas ut innevarande månad och blir därför preliminär, vilket betyder att lönen kan komma att korrigeras nästa månad eftersom all frånvaro inte hinner registreras samma månad. Ersättning för obekväm arbetstid, jour och beredskap, kompensation för övertid mm betalas ut månaden efter att den utförts. Är du timanställd får du din lön månaden efter att du arbetat.
Våra strategier kring löner är ett viktigt styrinstrument för att nå verksamhetens mål och för att kunna behålla och rekrytera medarbetare. Det är arbetsuppgiften, kompetensen, resultatet och marknadslöneläget som ligger till grund för din lön, samt Region Jämtland Härjedalens ekonomi. Hur du utför ditt arbete, dvs din prestation och kompetens, bedöms av närmaste chef med hjälp av lönekriterier (individbedömning). Du och din chef ska sedan i ett löneförberedande samtal föra en dialog om din prestation det gångna året.
Det ligger kanske långt fram i tiden att tänka på men när du arbetar hos regionen sätter vi också av pengar till din pension. Pensionerna hanteras av KPA och om du är intresserad kan du läsa mer nedan.
Medarbetarsamtal och anställningsavtal
Medarbetarsamtal görs årligen. Där träffas du och din chef för ett obligatoriskt samtal om arbetets innehåll, arbetsmiljö, dina mål och bidrag till utveckling av verksamheten.
Anställningsavtalet som du skriver på när du börjar ditt arbete, är grunden för förhållandet mellan dig och din arbetsgivare – Region Jämtland Härjedalen. Det reglerar både dina och arbetsgivarens rättigheter och skyldigheter utifrån lagar, kollektivavtal och utifrån vad som anses vara acceptabelt inom bransch, allmänna rättsgrundsatser och så vidare. Grunden i anställningsförhållandet är att det är arbetsgivaren genom din närmsta chef som leder och fördelar arbetet, alltså bestämmer vad du ska göra på jobbet. Ibland kan du få gå utbildning som arbetsgivaren bestämt, ibland täcka för en kollega som är sjuk, introducera den som är ny eller behöva jobba extra.