COSMIC och 1177 e-tjänsters nyhetsbrev

COSMIC OCH 1177 E-TJÄNSTERS NYHETSBREV - OKTOBER, 2024

Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar.
Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen skickas ut separat.

Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats.

Testanvändare Cosmic

I arbetet med att kvalitetssäkra systemet samarbetar Cambio med Cosmic-regionerna. Dels gör Cosmic förvaltning egna tester, men Ibland efterfrågas även tester av och synpunkter från slutanvändare. När Cambio efterfrågar testanvändare eller vill göra verksamhetsbesök gör förvaltningen en förfrågan till verksamheterna via Cosmic områdesansvariga. Utifrån nya krav kring test av vårddokumentationssystemet kommer antalet förfrågningar kunna öka i framtiden.

Cosmic Webcert prefill - sparar tid och underlättar arbetet

Webcert prefill, gör det möjligt att förifylla FK-7804 sjukintyg med lämplig information, ungefär som läkemedelsmallar fungerar. Bäst nytta vid sjukskrivningar som innebär samma eller liknande text.

Inom område ortopedi används Webcert prefill både inom öppen- och slutenvård. Störst nytta ses för mallar som används för operationer i öppenvård. Användarna lyfter funktionen som ett bra verktyg för standardiserade intyg, och att det är väldigt tidsbesparande.

Ta kontakt med Cosmic områdesansvarig, för att beställa Webcert prefill till er enhet.

Flytt till vårdgivarwebb

Både Cosmic och 1177 e-tjänster har flyttat sina informationssidor för användare från Insidan till den nya vårdgivarwebben. I samband med flytten har sidorna setts över och förbättras. Även detta nyhetsbrev (och prenumerationerna kopplade till det) har flyttat. Vissa funktioner som exempelvis Cosmics reservrutiner finns kvar på insidan under en övergångsperiod.



Visning av uppdateringar i 1177 Stöd och behandling

Tidigare i höstas uppdaterades 1177 Stöd och behandling, och i samband med det finns en inspelning som visar vad som är nytt. Det kan vara intressant för användare som jobbar mycket (eller lite) i Stöd och behandling som t.ex behandlare. Kortfattat gäller uppdateringarna förbättringar kring hantering av moment (start, avslut och vidmakthållande, navigering, översikt och statistik) och kalanderfunktioner. Man har även gjort några förändringar i utbildningsmiljön/testmiljön.

Inspelad releasdemo finns här: https://vimeo.com/1012681341?share=copy%20idag%208.44%20ons%208%2047 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Spola fram 4 min in i inspelningen för att komma direkt till det intressanta.

Tydligare för invånare att hitta till webbtidbok på 1177

Många invånare har tyckt att det är svårt att hitta till webbtidbokningen på 1177. Flödet har tidigare upplevts som ologiskt, då man först behövt söka fram aktuell hälsocentral eller mottagning och sedan därifrån gå till respektive tidbokning. För att förenkla detta finns nu en samlingssida för funktionen Boka tid, som nås direkt från startsidan i det inloggade läget på 1177.

Samlingssidan fungerar så att den samlar alla tidbokningstjänster för den hälsocentral där invånaren är listad samt de mottagningar som invånaren har en relation till i 1177 (dvs de som invånaren har lagt till bland sina mottagningar). De tidbokningstjänster som samlas är både de automatiska där invånaren själv bokar tider direkt (ex. Boka tid/Webbtidbok ) och de manuella där invånaren via formulär skickar in önskemål om att få en tid (ex. ärendetyperna Önskemål om tid samt Beställ tid ).

Genväg till samlingssidan Boka tid kommer att läggas även på den oinloggade sidan 1177.se under vintern. Mer information om det kommer i senare nyhetsbrev.

Lokala anpassningar på centralt administrerade ärendetyper i 1177 personalverktyget

Allt fler ärendetyper/e-tjänster övergår till att bli centralt administrerade. Det innebär att ärendetyperna ser lika ut för alla som använder dem, vilket gör det lätt att hålla dem uppdaterade och kvalitetssäkrade. För dem som önskar är det fullt möjligt att göra lokala tillägg på centralt administrerade ärendetyper. Det kan vara exempelvis egna informationstexter, hänvisningar eller lokalt anpassade svarstexter. Enheternas lokala administratörer har behörighet att göra lokala tillägg på centrala ärendetyper.

Vid större anpassningar är det dock bättre att undvika centrala ärendetyper och istället göra lokala varianter som kan anpassas fritt utifrån behov. Enheternas lokala administratörer har behörighet att skapa lokalt administrerade ärendetyper, men för att radera en central ärendetyp behöver man kontakta FBL 1177 e-tjänster - 1177etjanster@regionjh.se

Förändringsstopp

Både Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar har förändringsstopp från och med 18 december 2024 till och med 7 januari 2025. Det innebär att inga förändringsönskemål, anpassningar eller ändringar kan göras i systemen under den tidsperioden. Många förfrågningar gör att handläggningstiderna kan vara långa, så var ute i god tid.

Sista nyhetsbrevet för i år

Detta var årets sista nyhetsbrev. Nästa nyhetsbrev kommer under februari 2025.

Förvaltningarna för Cosmic och 1177 e-tjänster önskar alla verksamheter och användare en god jul och ett gott nytt år!

Om nyhetsbrevet

Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltning, som båda tillhör Utvecklings- och digitaliseringsenheten inom Forskning, utbildning och utvecklingsavdelningen.
Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör e-hälsoenheten inom IT-avdelningen.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.