Logotyp

Region Jämtland Härjedalen är en stor organisation som utför en mängd olika uppdrag i en mängd olika verksamheter. Alla bidrar på ett eller annat vis till vårt grunduppdrag, vår verksamhetsidé – att arbeta för utveckling och tillväxt i Jämtland Härjedalen och att erbjuda alla boende och besökare en hälso- och sjukvård av hög kvalitet.

 

Vår logotyp är vår gemensamma avsändarsymbolen för alla våra olika verksamheter och det starkaste visuella kännetecknet för vårt varumärke – Region Jämtland Härjedalen. Den ska användas i allt material vi producerar och i de kanaler som används så att det tydligt framgår att det är vår organisation som är avsändare av budskapet vi vill kommunicera.

Logotypen finns i två versioner – liggande och stående. Versionerna finns sen i flera olika färgrymder och filformat för olika användningsområden. Använd den variant som passar bäst för det aktuella formatet och sammanhanget.

Logotyp för Region Jämtland Härjedalen med två kvadratiska symboler som symboliserar fjälltoppar och vattendrag.

Logotyper för skärmar och utskrifter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Png- och svg-filer i rgb för använding i Word, Powerpoint, på webbplatser med mera.

Logotyper för trycksaker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Eps-filer i vektoriserad form i cmyk och pms för användning till tryckproduktioner så som papperstidningsannonser, profilprodukter med mera.

Vår logotyp är en kombination av en ordbild och en symbol och ska användas i sin helhet. Logotypen får inte beskäras, vridas, typograferas om eller på annat sätt avvika från originalet.

Ordbild

Ordbilden innehåller organisationens namn skrivet på svenska och sydsamiska – Region Jämtland Härjedalen Jïemhten Herjedaelien Dajve.

Den ursprungliga ordbilden i vår logotyp bestod enbart av organisationens namn skrivet svenska och skapades genom att grafiskt skilja på Region och Jämtland Härjedalen. På så sätt blev ordbilden av vårt långa organisationsnamn mer framträdande och belyste även kopplingen till platsens varumärke – Jämtland Härjedalen. Under hösten 2024 beslutade regionfullmäktige att uppdatera vår logotyp genom att komplettera ordbilden med en sydsamsik text för Region Jämtland Härjedalen – Jïemhten Herjedaelien Dajve. Detta för att synliggöra att Region Jämtland Härjedalen är en samisk förvaltningsmyndighet.

Symbol

Symbolen i vår logotyp är framtagen för att belysa vår natur som är en av våra största styrkor för vår varumärke. De gröna pilformade delarna ska symbolisera våra fjäll. Att det är två fjälltoppar ska även symbolisera regionens två landskap – Jämtland och Härjedalen. Fjällets naturliga uppåtgående toppar ska visa vår regions riktning att vi vill uppåt och framåt.

De cirka 17 000 sjöar med tillhörande vattendrag som också finns i vår regions natur har i logotypen utformats i blått som en spegling av fjällen. Linjerna på vattnet är placerade med olika avstånd för att skapa en vågeffekt i perspektiv. Den öppna ytan mellan fjällen och vattnet står för öppenhet och välkomnande.

Logotypen ska i första hand placeras på en vit bakgrund och med mycket luft runt omrking den.

Den liggande versionen av logotypen placeras i första hand på den högra sidan i en produktion. Detta för att ge utrymmet till vänster åt det budskap vi vill kommunicera samt för att skapa den bästa balansen och rörelseeffekten utifrån logotypens utformning med symbolen till höger om ordbilden.

Logotyp för Region Jämtland Härjedalen med två kvadratiska symboler som symboliserar fjälltoppar och vattendrag.

Runt logotypen ska det alltid finnas en frizon, en yta fri från andra bilder och texter. Det gäller även för eventuella verksamhetsnamn. Detta för att logotypen ska behålla sitt utseende och sin igenkänning. Frizonen är ett mått på den minsta tillåtna fria ytan. Ju mer utrymme som finns runt logotypen, desto tydligare framträder den.

Samma fria yta gäller också till ytterkanten på de material där logotypen ska placeras. Logotypen får med andra ord inte placeras så nära kanten att frizonen inte finns med.

Vår befintliga grafiska profil beslutades 2016 i samband med att vi blev en region. Det har hänt mycket sen dess och ett arbete med att uppdatera profilen har påbörjats. I oktober 2024 beslutade regionfullmäktige om en varumärkesstrategi för Region Jämtland Härjedalen som även omfattade en uppdaterad logotyp.

Övrig uppdateringen av profilen kommer att ske succesivt och bland annat omfatta en översyn av våra färger och typsnitt för att kvalitetssäkra att vi lever upp till webbtillgänghetsdirektivets krav på bland annat kontraster och läsbarhet.

Har du frågor om hur du ska spegla vårt varumärke visuellt kan du höra av dig till kommunikationsavdelningen på kommunikationsstod@regionjh.se.

Det finns särskilda logotyper framtagna med texten Finansieras av, I samarbete med eller På uppdrag av som används av projekt, partners eller uppdragstagare.

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp