Från Jämtland Härjedalen till Como – länets smaker uppskattades på italienskt event
Unesco har utsett Östersund och Jämtland Härjedalen till Creative City of Gastronomy inom nätverket Creative Cities Network. Som en följd av det
kom en inbjudan till Italien för att presentera länets mathantverk på eventet “Creative Makers from Sweden to Como” i mitten av oktober. Här berättar vår representant Christopher Smeds Bjerlo om sin resa.
Staden Como är City of Handcraft inom Creative Cities Network. Och Como ville nu samarbeta med de tre svenska Unesco-städerna. En ung kreativ person från varje stad bjöds in för att presentera sin plats och dess kulturgenre under eventet “Creative Makers from Sweden to Como”. Förutom matstaden Östersund/Jämtland Härjedalen deltog litteraturstaden Göteborg och musikstaden Norrköping.
Vår representant, Christopher Smeds Bjerlo, bor i Östersund och är restaurangansvarig på Fjällnäs Resort i västra Härjedalen. Så här säger han om vad som var det mest minnesvärda från eventet:
– Själva utställningen var höjdpunkten. Att få uppleva så mycket kultur förenat i ett evenemang öppnar för intressanta samtal på många olika nivåer.
Under sin presentation gav Christopher åhörarna prov på traditionella råvaror och smaker med hjälp av produkter från mathantverkare i länet.
– Det var inte självklart för mig att italienarna direkt skulle uppskatta våra jämtländska delikatesser, av den enkla anledningen att det för många kan vara helt nya smaker som är svåra att associera med tidigare smakpreferenser. Men mottagandet och nyfikenheten för vårt mathantverk var enkom positivt, konstaterar Christopher Smeds Bjerlo.
Med sikte på att öka gastronomiska uppmärksamheten
Att väcka intresse för länets mathantverk är en långsiktig och målmedveten satsning.
– Att vi fick möjlighet att visa upp matkulturen från Jämtland Härjedalen i Como är jättekul. Det är även ett fokuserat område i den regionala mat- och livsmedelsstrategin, att vårt län ska vara välkänt som gastronomisk och kreativ region, både nationellt och internationellt. Och det vill vi så klart jobba för på olika sätt, säger Theresia Grön som är ansvarig för Creative Cities Network-deltagandet hos Region Jämtland Härjedalen.
Vilka insikter eller lärdomar tar då Christopher Smeds Bjerlo med sig hem från Como?
– Främst en påminnelse om hur intressant, roligt och givande det är att förena olika näringar inom hantverk, så som mat, musik och textil. Precis som med sinnesintryck skapar det förutsättningar för synergieffekter svåra att förutse. När kombinationerna i sammanhanget träffar rätt kan verkligen förundransvärda affekter uppstå, säger Christopher och tillägger:
– När jag studerade på Restaurang- och hotellhögskolan vid Campus Grythyttan arbetade vi ständigt med samma sorts utforskande. I det dagliga arbetet i ett kök och restaurang finns det en hel del utrymme för kreativa processer, men det måste så klart alltid vägas mot driften och förloppet blir naturligt inte lika experimentellt eller mållöst i sitt sökande.
Avslutningsvis konstaterar Christopher att erfarenheterna från besöket i Como också kan komma att påverka arbetet på hemmaplan:
– Det är definitivt en nytändning för att kolla på fler samarbeten, gärna gränsöverskridande, som kan skapa minnesvärda upplevelser och mervärde för såväl gäster som medarbetare på Fjällnäs.
Om Unesco Creative Cities Network (UCCN)
Östersund och Region Jämtland Härjedalen är Unesco Creative City of Gastronomy. Vi fick utmärkelsen år 2010, av Unesco-nätverket Creative Cities Network (UCCN), och är hittills den enda regionen i Sverige som har fått den.
Unesco’s nätverk för kreativa städer inrättades 2004 för att stödja internationellt samarbete mellan städer som identifierat kreativitet som en strategisk faktor för hållbar stadsutveckling. I nätverket arbetar de städer som utsetts av Unesco inom ett av sju områden: hantverk och folklig konst, digitala konstnärliga uttryck, film, design, gastronomi, litteratur eller musik.
Syftet med nätverket, med nästan 350 städer i över 100 länder, är att långsiktigt stärka företag och aktörer inom den kreativa och kulturella sektorn i länet. Arbetet är integrerat i den regionala mat- och livsmedelsstrategin, och i relation till Agenda 2030 med särskilt fokus på hållbarhetsmål 11 om hållbara städer och samhällen och mål 17 om globalt partnerskap.
Läs mer: UNESCO Creative City of Gastronomy - Östersund.se Länk till annan webbplats.
Text: Theresia Grön/Linda Henriksson. Foto: Avi Film productions.