Med målarduken som teaterscen – Catherine Froy
Född i en konstnärsfamilj bestämde sig Catherine Froy tidigt för att konstnär det skulle hon icke bli. Hon närde istället författardrömmar. Men via studier i engelska och filosofi kom hon ändå till slut fram till att det var just konst som hon ville studera. Nu ”gästmålar” denna engelska konstnär på Jamtlis konsthylla under fyra veckor framåt, och känner sig redo att möta sin svenska publik.
- I hope to find out what colour Östersund is, and I think I will, säger hon med ett försiktigt leende.
Under sin konstnärsbana har hon både bott på många platser och rest en hel del. Sedan snart 30 år tillbaka finns hemmet i Skottland, som inte helt oväntat också inspirerat henne till många verk. För tio år sedan gjorde hon en kortare tripp till Rovaniemi i norra Finland, där hon arbetade på Lapplands universitet. Under sin tid där skapade hon några stora målningar som också lämnades kvar på platsen. Men hon tog ändå med sig dem i tanken, vilket resulterade i en rad senare arbeten som också visas här på Jamtli under samlingsnamnet Finlandia.
Måleriet som en process
Catherine Froy berättar om måleriet som en process i tanke och pensel. Hur en idé kan behöva ligga till sig och mogna innan det är dags för henne att vidareutveckla den. Hon berättar också om hur hon genom sitt måleri vill förmedla en känsla av platsen, ofta där någonting tillfälligt men samtidigt betydelsefullt inträffar. Där målarduken fungerar som en teaterscen. Möt konstnären i arbete på Jamtli under några fredagar och söndagar nu i mars, med start på söndag, och ta dig en konstpaus framför de dramatiska naturmålningarna från den skotska kusten eller den avmålade privata snäcksamlingen i all sin enkelhet.
Text: Lena Manneby