Samlad information 22 april

Syftet med denna information är att du ska känna till vad som gäller med anledning av coronaviruset

Ändrade öppettider för provtagningstält (ej tält för coronaprover)

På grund av lågt besökarantal kommer provtagningstältet för vanlig provtagning som står utanför ingången till hörsalen från och med 23 april begränsa sina öppettider till kl. 9 -11.

Beställning av skyddsutrustning

På grund av Covid-19 har vi brist på vissa förbrukningsvaror. Det gäller t.ex. skyddsutrustning, desinfektionslösningar och provtagningsutrustning. Dessa artiklar är därav inte längre beställningsbara i WebSesam. En lista på berörda artiklar finns här.

Vid behov av skyddsutrustning och övriga berörda artiklar skickas en beställning till Centralförrådet via ma@regionjh.se. Alla beställningar hanteras efterföljande vardag av en prioriteringsgrupp som fördelar utrustningen utifrån en beslutad fördelningsnyckel.

För att se vad som kommer att levereras hänvisar vi till WebSesam:

  1. Logga in med ditt kundnummer.
  1. Klicka på ”Dina uppgifter” i högermarginalen.
  1. Under ”Öppna kundorder” kan du se det som kommer att levereras.

De verksamheter som nyttjar VNS (Vårdnära Service) meddelar som vanligt VNS-personalen om vad som ska beställas.

Angående fördelningsnyckel för skyddsutrustning

Den fördelningsnyckel för skyddsutrustning som tagits fram är ett verktyg och grund för fördelning av skyddsutrustning vid bristsituation. Fördelningsnyckeln innebär inte att verksamheterna får en automatisk beställning. Det är därför av yttersta vikt att beställning av skyddsutrustning sker enligt vanliga beställningsrutiner.

Angående beställning av “vanligt” material

Coronapandemin påverkar inte bara tillgången på skyddsutrustning utan även när det gäller våra ordinarie beställningar får vi räkna med att det kan bli brist hos leverantörer samt förlängda leveranstider beroende på tillverkningsland, var huvudlager finns och transporter.

Det är viktigt att signalerna om ökat eller förändrat behov av material når Inköp och upphandling så att de kan agera och försöka säkerställa att vi har tillgång till det vi behöver.

Visuell beskrivning av vårdflöden under coronapandemin

Nu finns ett dokument med visuella beskrivningar av olika vårdflöden under coronapandemin i centuri. I dokumentet finns totalt sex flöden presenterade i varsin flik;

  • Smittade patienter
  • Misstänkt smittade patienter
  • Smitta eller misstänkt smitta, akut allvarligt sjuka /allvarligt trauma
  • Smitta eller misstänkt smitta redan inneliggande på avdelning
  • Smitta eller misstänkt smitta, snabbspår (stroke, höftfraktur och Hjärta (STEMI)
  • Smitta eller misstänkt smitta, direktinläggningar

Beskrivningen är generell och individuella bedömningar och avsteg utifrån olika situationer kan komma att ske. Utifrån eventuell kommande belastning kan flöden förändras. Dokumentet revideras löpande.

Text: Kommunikationsavdelnignen