Samlad information 18 mars

Syftet med denna information är att du ska känna till vad som gäller med anledning av coronaviruset

Nästa informationstillfälle sker som livesändning via Youtube

Nästa informationstillfälle för alla medarbetare kommer att sändas live via youtube.

Förutsatt att man har länken nedan kan man även följa sändningen via sin telefon eller hemdator. Sändningen börjar den 18 mars kl. 07.30 via denna länk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Eventuella frågor under sändningen mailas in till fblcorona@regionjh.se. Skriv gärna ”Hörsalen” i ämnesraden. Frågorna kommer att besvaras och läggas ut i efterhand.

Sändningen kommer finnas tillgänglig att se i efterhand.

Sprid gärna informationen till medarbetarna.

Kostnadsuppföljning för merkostnader av Coronaviruset

Nu finns rutiner för att följa upp de merkostnader som uppstår med anledning av Coronaviruset. Ett specifikt objektnummer finns framtaget som heter 6204 Coronaviruset.

Nedan finns några exempel på vad som bör kunna följas upp och därigenom behöver konteras med objektsnummer 6204.

Personalkostnader:

All tid som direkt kan kopplas mot aktivt arbete med Corona eller indirekt genom möten som behandlar frågeställningar kring hanteringen av viruset bör konteras med objekt 6204.

Vikariat/timanställningar och övertid som uppstår på grund av sjukfrånvaro kopplat till Coronavirus eller misstänkt smitta bör också redovisas mot objekt 6204.

Lämpligast tar du kontakt med din Heromarapportör för att göra dessa justeringar. Kom ihåg att detta inte behöver göras dagligen, men för gärna egen logg kring omfattningen av den tid ni lägger ner på arbete med och om Corona.

Övriga kostnader:

Alla övriga kostnader som exempelvis sjukvårdsmaterial, läkemedel och förrådsmaterial som uppstår på grund av Coronaviruset ska också redovisas med objekt 6204.

I de flesta fall är dessa kostnader kopplade till fakturor som inkommer i fakturaportelen så det är viktigt att alla som idag konterar och attesterar fakturor får denna information.

Det är generellt bättre att någon extra kostnad kommer in mot objektet än att vi i efterhand skall börja leta i gamla fakturor.

Ny tillfällig rutin Folktandvården

Folktandvården använder sig från och med den 18 mars av en tillfällig rutin för besökande, som begränsar tillgängligheten till vårdlokalerna. Det innebär att dörrarna in till mottagningarna är stängda. I vissa fall finns någon som möter och hänvisar utanför, i andra fall kan det vara en skylt med ett telefonnummer att ringa eller en ringklocka. Rutinen kommer att gälla tills annat meddelas, och syftar helt och hållet till att begränsa risken för att smitta sprids i våra lokaler.

Förfrågningar kring avdelningspecifika anslag gällande besöksrestriktioner

Just nu kommer det många förfrågningar om avdelningsspecifika anslag gällande besöksrestriktioner. Kommunikationsavdelningen håller just nu på att se över möjligheten att ta fram centrala budskap som ska fungera så brett som möjligt inom organisationen. Återkoppling kring detta kommer under morgondagen (18/3).

Text: Kommunikationsavdelningen