Trafikåtgärder i Nälden och Vaplan kan göra det säkrare för barn och unga att resa hållbart

Mittstråket 2.0 har tillsammans med Trivector Traffic gjort en utredning om framkomlighet och trafiksäkerhet i Nälden och Vaplan. Målet är att förbättra kollektivtrafiken då främst genom att främja framkomligheten till Mittbanan men också till den nya busshållplatsen. Samtidigt som det blir säkrare att ta sig till, från och mellan stationerna.

– Vi vill bidra till en bättre trafiksituation, öka trafiksäkerheten, det kollektiva resandet och underlätta för framtida beslut om åtgärder, säger Emma Frid Eriksson, projektmedarbetare Mittstråket 2.0.

Små åtgärder kan öka tillgängligheten och skapa en trygg miljö för oskyddade trafikanter. Särskilt för barn och unga som ofta vistas i miljöerna där utredningen har gjorts. Förslagen som utredningen lyfter fram inkluderar bland annat:

  • Säkrade passager mellan busshållplatser
  • Smalare bilvägar för bredare gång- och cykelbanor
  • Nya gånganslutningar till skolan
  • Bredare bussfickor
  • Bättre belysning och kantlinjer
  • Nya övergångsställen och korsningsmarkeringar

– Dessa åtgärder gör trafikmiljön säkrare och det blir tydligare för gående och cyklister, vilket i sin tur också underlättar för resande med kollektivtrafiken, säger Emma Frid Eriksson.

Utredningen lyfter också uppskattade kostnadsförslag för föreslagna åtgärder samt goda exempel där trafiksäkerheten redan är god för oskyddade trafikanter. Utredningens resultat är inte heltäckande utan är ett första steg mot förbättrad trafiksäkerhet i Nälden och Vaplan.

Läs utredningen om förbättrad mobilitet i Nälden och Vaplan Länk till annan webbplats..

(Alla rapporter från Mittstråket finns samlade på www.mittstraket.se/kunskap Länk till annan webbplats..)

För ytterligare information:

Emma Frid Eriksson, projektmedarbetare Mittstråket 2.0
emma.frideriksson@regionjh.se
063–14 65 65

Projekt Mittstråket 2.0 ska genom investeringar och utredningar bidra till att Mittbanan ska bli en fossilfri transportkorridor med ökad kapacitet, tillgänglighet, kortare restider, redundans och med höjd säkerhet. Det är ett samverkansprojekt mellan Region Jämtland Härjedalen, Trafikverket och Krokoms kommun, finansierat av EU:s regionalfond, Region Jämtland Härjedalen och Region Västernorrland.

Text: Linnéa Karlsson