Aktuellt från hälso- och sjukvårdsnämnden 11 juni
11 juni samlades hälso- och sjukvårdsnämnden för sammanträde. Läget för neonatalavdelningen under sommaren och utredning av tandvård i Hede var några punkter som behandlades.
Region Jämtland Härjedalen
Visar 10 av 68 nyheter
11 juni samlades hälso- och sjukvårdsnämnden för sammanträde. Läget för neonatalavdelningen under sommaren och utredning av tandvård i Hede var några punkter som behandlades.
Under tisdagen beslutade regionala utvecklingsnämnden vem som tilldelas regionens kulturpris till Peterson-Bergers minne, Region Jämtland Härjedalens samiska stipendium samt Region Jämtland Härjedalens Kulturstipendium år 2026.
Region Jämtland Härjedalen inför den 3 juni 2026 nya regler och Socialstyrelsens föreskrifter inom regionens blodverksamhet. Samtidigt implementeras och driftsätts så kallad NAT-testning (Nucleic Acid Testing), en analysmetod som stärker både blod- och patientsäkerheten.
Nu tas ett viktigt steg i utvecklingen av den nära vården i västra Härjedalen. Den 1 juni tas första spadtaget för det nya Centrum för nära vård i Funäsdalen – en satsning som vuxit fram under lång tid och som har ett brett politiskt stöd.
Arbetet med bemanning inom hälso- och sjukvården under sommaren fortsätter. Här kan du läsa om arbetet under vecka 21.
Media välkomnas till en pressträff om läget i Region Jämtland Härjedalens hälso- och sjukvård inför sommaren 2026.
Fastigheten på Frösöstrand, där Region Jämtland Härjedalen bedriver primärvård och tandvård, kommer under cirka ett år byggas om för att skapa bra förutsättningar för framtiden.
21 maj samlades hälso- och sjukvårdsnämnden för sammanträde. Bland annat behandlades nämndens tertialrapport.
Region Jämtland Härjedalen har under veckan genomfört flera aktiviteter som tillsammans stärker regionens beredskap och utveckling. Internationellt samarbete med Trøndelag, nationell samverkan genom NSPL och den nyligen genomförda krisövningen Vega 2.0 visar bredden i arbetet för att rusta både hälso- och sjukvård och samhälle inför framtida utmaningar.
På fredag den 22 maj kl. 10.30 tas det första spadtaget för en ny ambulansstation i Järpen. Den nya stationen kommer att byggas i anslutning till Hälsocentralen i Järpen, på Skolvägen 29.