Digitalisering och driftigt företagande skapar nya möjligheter på landsbygderna i Jämtland Härjedalen

Entreprenörskap och platsobundenhet är viktiga byggstenar för etablering och expansioner i en levande landsbygd. Det visar en ny analys som projektet Jämtland Härjedalen A Business Region on the Move tagit fram tillsammans med WSP och Forslinsfabriken.

Jämtland Härjedalen är ett geografiskt omfattande område att driva företagsutveckling på. När regionens historiskt driftiga landsbygder ska möta framtidens utmaningar har man genom analyserna undersökt ett antal tematiska och geografiska frågeställningar. Analyserna ger även förslag på hur dessa ska hanteras för att leda till ett framgångsrikt och levande landsbygdsföretagande i hela regionen och för att kunna möta framtidens utmaningar.

Det finns ett flertal faktorer som samverkar och skapar nya möjligheter samt utmaningar för företagande och entreprenörskap på landsbygd just nu. Framförallt är det digitaliseringen och möjligheterna till platsobundenhet som visar att det går att arbeta på nya sätt.

– När du inte behöver vara nära din marknad eller ha din arbetskraft på kontoret varje dag skapas nya möjligheter. Detta behöver återspeglas i strategierna för entreprenöriella landsbygder, säger Göran Hallin och Patrik Tornberg vid WSP.

Många företag på Jämtland Härjedalens landsbygder har länge och av olika skäl varit knutna till platsen där de är lokaliserade och varit en stor del av länets ekonomiska ryggrad. Men i växande utsträckning kännetecknas näringslivet också av verksamheter som skulle kunna bedrivas var som helst i geografin. Denna platsobundenhet innebär stora möjligheter för landsbygderna i ett län som Jämtland Härjedalen.

­God samverkan och gott entreprenörskap kan övervinna platsens begränsade förutsättningar. Därför finns det möjligheter och en potentiellt spännande framtid för driftiga landsbygder. I en omvälvande tid när långvariga trender utmanas kan kloka vägval bidra till de attraktiva landsbygdernas återkomst.

– Analysen är något som vi kommer att ha med oss i det framtida etableringsarbetet och använda som stöttepelare med riktlinjer och förslag för att kunna generera tillväxt i hela regionen, säger Fredrik Blom, Jämtland Härjedalen A Business Region on the Move.

För mer information:

Fredrik Blom, Projektledare Business Region MidSweden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Region Jämtland Härjedalen, 063 14 66 34
Thomas Forslin, Forslinsfabriken, 0704- 59 66 27
Patrik Tornberg, WSP, 010-722 87 19

Text: Linnéa Karlsson