UM podden. Stress - en del av livet.

Varför är Stina så otrevlig och varför svettas Cecilia i bilen? Idag pratar vi om stress och hur det kan ställa till det för oss ibland.

Medverkande: Stina Åström, Barnmorska och Cecilia Nordengren, Kurator.

Hej och välkomna till UM-podden med mig, Cecilia, kurator och med mig Stina, barnmorska. Vi arbetar på Ungdomsmottagningarna Jämtland Härjedalen och spelar in den här podden med ett nytt avsnitt varannan vecka.


Idag ska vi prata om stress, ett av de vanligaste samtalsämnena hos oss på UM. Det är något vi pratar om dagligen, både hos er som arbetar med samtal Cecilia och hos oss barnmorskor. Stress är ju egentligen en del av livet-men kan ställa till det så himla mycket för oss ibland.

Så stress känner vi nog alla igen, men varför får vi det då? Jo, stress är en naturlig reaktion när vi ställs inför påfrestningar. En vanlig myt är att stress alltid är dåligt, men så är det faktiskt inte. Stress har genom historien varit en nödvändig reaktion för människans överlevnad – den har varnat oss för faror och hot i vår omgivning. Stress är en fysisk reaktion som är så djupt rotad i oss människor att vi kan uppleva samma känsla av stress om vi exempelvis ska prata inför en grupp av människor, som om vi skulle riskera att bli uppäten av ett lejon!

Stressreaktionen kan också sättas igång när man tänker på vissa saker eller känner starkt, till exempel när du blir arg på någon, när du oroar dig för något eller känner att du har för mycket att göra. Idag är den mesta stress vi känner faktiskt kopplad till just våra tankar-då vi t. ex. oroar oss för något-nära i tid eller långt borta så reagerar kroppen och en reaktion dras igång.

Då vi pratar om stress behöver vi också skilja på kortvarig stress, t.ex. inför en presentation eller prov i skolan då man kan reagera med stressreaktioner som kanske går över direkt efteråt. De här reaktionerna kan faktiskt hjälpa oss att göra något tillfälligt, man blir mer alert, pigg och “på”. Det kanske är det som gör att man presterar eller får saker gjorda! Men det kan såklart också upplevas som så jobbiga att man känner sig hindrad av stressen, det känns rörigt eller tomt i huvudet, som att man inte kan tänka och koncentrera sig. Det kanske känns så jobbigt att känna sig stressad inför något att man hellre undviker det.

Långvarig stress, däremot, är oftast förknippad med vår livssituation, alltså när du befinner dig i stressade situationer utan att få tillräcklig vila och återhämtning. Det kan vara stress på skolan eller jobbet, man kanske har det jobbigt hemma eller så har man en viss typ av personlighet, där vissa människor är mer benägna att bli stressade eller oroliga. Det här betyder ju självklart inte att man får skylla sig själv, utan är mer en förklaring, men också en ledtråd om hur man kan påverka sin stress, hur man kan hjälpa sig själv.

Vad som orsakar stress kan alltså vara väldigt olika. Det som stressar en person påverkar inte en annan negativt. Hur du reagerar i en situation beror på olika saker, till exempel vad du har varit med om tidigare i livet och hur du fungerar som person men det finns en del saker som vi på UM märker att många upplever som stressande. Tänkte ge några exempel.

Du har för höga krav på dig själv inom många områden samtidigt. Till exempel att du alltid måste vara bra i skolan, vara en perfekt kompis, prestera tex inom någon sport eller annan fritidsaktivitet, se bra ut och vara populär. Det har vi pratat om i tidigare avsnitt, de här höga kraven på sig själv och hur det kan ställa till det.

Det kan vara du själv som har höga krav på dig själv men det kan också vara stressande om andra har för höga krav på dig, kanske gällande prestation i idrott eller skola. Det kan tex vara vuxna du bor med, lärare och tränare.

Känslan av att tiden inte räcker till allt du vill eller måste göra som tex saker du ska göra i skolan eller på jobbet, träffa kompisar, fritidsaktiviteter, vara med familjen eller annat du vill hinna med. Det kan jag själv känna igen mig i, att en önskar att det fanns fler timmar på dygnet.

Du är orolig eller stressad för sånt som du inte känner att du har kontroll över. Till exempel för klimatet, framtiden eller att det ska spridas foton eller rykten om dig på nätet. Hand upp alla som känner stress över något sånt här! Jättevanligt! Fruktansvärt jobbigt att ha den känslan, att du inte har kontroll, att allt känns så osäkert, du vet inte hur det ska bli. Vi har pratat om det också i ett tidigare avsnitt, det här att alla andra har en plan tex efter gymnasiet och själv har du ingen aning om vad du vill göra! Eller klimatet, stressande att läsa alla larmrapporter och känslan av att det inte går att påverka själv. Grubblerierna, tankarna som snurrar som kan vara svåra att stänga av, det drar igång de här reaktionerna som vi pratade om tidigare.

Du kan också känna stress om det är jobbigt hemma. Till exempel för att de vuxna du bor med mår dåligt, är stressade, bråkar eller ska skiljas.

Du kanske har varit med om något svårt som gör att det blir för mycket för dig, som tex sorg, en kris, sjukdom eller att du har blivit utsatt för våld, mobbning eller andra kränkningar. Då är det viktigt att du känner att du har någon att prata med, det kan vara en vuxen i din närhet eller hos oss på UM.

Stress känns oftast i kroppen väldigt tydligt. Stress ger kroppen mer kraft ett tag, det blir som ett påslag av energi. När du blir stressad skickar hjärnan signaler till resten av kroppen. Då börjar hjärtat slå fortare, du andas snabbare och musklerna spänns.

Musklerna blir spända i kroppen. Du kan få huvudvärk och yrsel, kanske blir du illamående eller tappar aptiten. Det kan kännas som att hjärtat rusar, man får hjärtklappning och kan också känna sig andfådd fast man inte gjort något ansträngande. Man kan känna sig rastlös. Man märker ofta att man har svårt att koncentrera sig och att komma ihåg saker. Man kan bli irriterad och blir lätt arg över småsaker.

Vanligt är att man sover dåligt, kanske är det svårt att somna på kvällen även om kroppen känns trött så snurrar det i huvudet. Ibland somnar man men sover så lätt att man vaknar många gånger under natten. Man känner sig ofta tröttare än vanligt på morgonen. Stress ger kroppen mer kraft ett tag, det blir som ett påslag av energi. När du blir stressad skickar hjärnan signaler till resten av kroppen. Då börjar hjärtat slå fortare, du andas snabbare och musklerna spänns.

Som vi sa i början så är ju stress ett jättevanligt samtalsämne på UM, det händer att man söker för just det eller så kommer det upp i samtalen ändå. Det första vi brukar prata om på UM när stress kommer upp är att undersöka hur det fungerar med mat och sömn. Det är för att det ofta är något som påverkas negativt av stress, men också omvänt det som kan påverka det positivt. Det låter svintråkigt, men vi människor fungerar faktiskt bäst när vi sköter sömn och mat. Försök att äta mat med tillräckligt med näring och sov lagom mycket. Hjärnan och resten av kroppen behöver få mat och sömn på ungefär samma tider varje dag för att funka bra och kunna hantera stress.

Är det så att din stress hänger ihop med hur det är hemma, att något inte är bra, så kanske det är vissa saker du kan göra för att påverka din stress-MEN det kanske också är så att du kan behöva hjälp av någon annan. Prata med någon vuxen omkring dig som du har förtroende för, eller kom till oss på UM. Du behöver inte bära hela ansvaret själv.

Att röra på dig varje dag brukar hjälpa mot stress. Vill du träna och mår bra av det, så gör det, men det kan vara lika bra att ta en promenad eller dansa hemma för dig själv. Gör något som känns bra för dig.

Öva på att slappna av och lugna ner dig själv. Vila från stressande tankar på saker som har hänt, eller som ska hända. Kolla till exempel på en serie du gillar eller lyssna på en podd så du fokuserar på annat. Du kan till exempel testa andningsövningarna på 1177.se, eller bara vara ute i naturen. Olika saker fungerar olika bra för olika personer, men du kan behöva vara öppen för att prova något nytt. Du vet inte om det fungerar innan du provat!

Ta flera korta pauser när du pluggar eller jobbar. Det är viktigt att pausa några minuter då och då när du ska hålla på med något i flera timmar. Om du vet med dig att du ska jobba eller plugga hemifrån och inte får naturliga pauser som t.ex. raster på skolan, gör ett schema för dig själv. Det kan innehålla hur länge du ska plugga-men lika viktigt är att schemalägga pauser! Du kan också bestämma dig för hur du ska belöna dig själv då du är klar-vad gillar du? Titta på en serie, äta något gott eller kanske träffa en kompis?

Träffa personer du tycker om och gör saker du tycker är kul, det skyddar mot stress. I längden funkar det dåligt att välja bort saker du mår bra av för att hinna med annat. Undvik kaffe, alkohol, energidrycker, snus och cigaretter. Sånt ökar stressen i kroppen även om det kan kännas som att sånt hjälper för stunden.

Och så det här med mobiler....De flesta av oss kan nog känna igen att den ständigt är med, den plingar och surrar då vi får notiser. Många blir stressade av att alltid ha koll på mobilen och bli störda i det de håller på med av ständiga notiser, men det kan också kännas som att man tappar kontrollen om man stänger av notiser ett tag. Kanske vill man “ha koll” på sociala medier eller vara nåbar för kompisar.

Nu förstår jag att det här låter trist, men vi pratar om det ibland på UM, att öva på att lägga bort mobilen lite eller stänga av notiser ett tag. Faktiskt är det så- att bara att mobilen ligger framme, så vi ser den, även om notiser är avstängda, så kommer vi att ha svårare att koncentrera oss på det vi gör, tex plugga. Så testa, om bara korta stunder att både lägga bort mobilen och stäng av notiser och se hur det blir!

På UM kan man som sagt få möjlighet till samtal för att prata om det som stressar en, men också hur man kan hantera den. På UM har vi också ACT-kurser, som bland annat handlar om att hantera stress och oro. Våra kollegor Johanna och Marlene brukar hålla i sådana kurser och vi hade en pratstund med dem och nu ska vi höra ett exempel på hur en del av kursen kan gå till;

Intervju med Johanna och Marlene på Ungdomsmottagningen

Under våren så kommer vi inte att kunna erbjuda ACT-kurs på UM men vi hoppas att kunna börja med det till hösten igen. Så du som tycker att det låter intressant, håll utkik så kanske det kommer en ny chans att vara med.

Idag har vi pratat om stress, något som alla kan känna igen sig i och alla har någon gång känt sig stressad. Oftast kan den hjälpa oss att ta tag i saker, att få oss mer fokuserade för stunden, men ibland ställer den till det för oss och gör så att vi inte mår bra. Om det är så att du som lyssnar skulle behöva någon att prata med någon om din stress och hur du mår så kom till oss på UM. Länken till hemsidan finns i beskrivningen.

Vi hörs igen om två veckor! Hejdå

0 av 0 gillar detta

REGION JÄMTLAND HÄRJEDALEN

Postadress: Box 654, 831 27 Östersund
E-post: region@regionjh.se
Telefon: 063-14 75 00 (växel)
Org. nr: 232100-0214
Fakturaadress: Box 910, 831 29 Östersund
Ekonomienhetens e-post: ekonomienheten@regionjh.se